دانشگاه
فروشگاه دانشجویان کلینک دانشگاهی تحقیق آماده جهت ارائه سمینار آماده پاورپوینت آماده پاورپوینت آماده جهت ارائه پرسشنامه تحقیقات عمرانی

اطلاعیه فروشگاه

متن اطلاعیه در وسط تمامی صفحات فروشگاه به نمایش درخواهد امد

دانلود تحقیق آماده و کامل درباره حجاب - WORD

دانلود تحقیق آماده و کامل درباره حجاب  - WORD

حجاب مصونيّت يا محدوديّت؟

 

با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات: 115  صفحه

تکه های از متن به عنوان نمونه :

فهرست مطالب

فصل اول- سيري در تاريخ

- تاريخچه حجاب ..........................................................................................................

- حجاب در ايران باستان .................................................................................................

- وظايف زنان ................................................................................................................

- بررسي حجاب از نظر اسلام .........................................................................................

- چكيده ........................................................................................................................

فصل دوم- حجاب در معناي لغوي

- معناي واژه حجاب ......................................................................................................

- سيماي حقيقي .............................................................................................................

- آرامش دروني .............................................................................................................

- استحكام پيوند خانوادگي .............................................................................................

- استواري اجتماع ...........................................................................................................

- ارزش و احترام .............................................................................................................

فصل سوم- علت پديدآمدن

- رياضت و رهبانيت .......................................................................................................

- عدم امنيت ...................................................................................................................

- حسادت .......................................................................................................................

- استثمار .........................................................................................................................

- عادت زنانگي ...............................................................................................................

فصل چهارم- نه حبس و نه اختلاط

- حد حجاب ..................................................................................................................

- استثناعات حجاب ........................................................................................................

- جدول پوشش ...............................................................................................................

- در حريم عفاف ..............................................................................................................

- جمع بندي كلي ..............................................................................................................

فصل پنجم

- پيوست ها- نظر شريعتي .................................................................................................

- پيام من به زن مسلمان .....................................................................................................

- نمونه اي از دست نوشته ها ..............................................................................................

- سخن آخر ......................................................................................................................

 

پيشگفتار:

حجاب صدفي است كه به وجود آمده است تا از مرواريدي به نام زن نگه داري كند و به عبارتي حجاب مصونيتي است كه زن را از آغاز تولد تا پايان عمر حفظ مي كند زن در طول عمر خود دريافته است كه انحصارگرايي زن به همسرش ستون عفاف اوست زني كه زيبايي هاي خود را طعمه چشم هاي شهوت آلود نامحرم كند پيمان زناشويي و احضار عشق به همسر را خدشه دار كرده است.

اين كار شامل پنج بخش اصلي مي باشد كه در اين جا به طور مختصر شرح مي دهيم.

در فصل اول تاريخ را ورق مي زنيم و تلاطم هاي حوادثي كه در آن رخ داده را بررسي مي كنيم.

در فصل دوم حجاب را از نظر معناي لغوي بررسي مي كنيم و واژه ي حجاب را باز مي نماييم.

در فصل سوم علّت پديدآمدن حجاب را از نظر مخالفان حجاب بررسي كرده و علّت پديدآمدن را از نظر اسلام بررسي مي كنيم.

در فصل چهارم مقدار پوششي را كه اسلام براي زن مقرر كرده است را بيان مي كنيم و آن را با حجاب افراطي و حجاب ناقص مقايسه مي كنيم.

در فصل پنجم سخنان ائمه اطهار و فقيهان شيعه را بيان كرده و آن را ذكر خواهيم كرد.

تاريخچه حجاب

در ايران باستان و در ميان قوم يهود و احتمالاً در هند حجاب وجود داشته و از آنچه در قانون اسلام آمده سخت تر بوده است امّا در جاهليت عرب حجاب وجود نداشته است و به وسيله ي اسلام در عرب پيدا شده است.

آن اندازه حجاب در يهوديان رواج داشته است كه به نقل از ويل دورانت در صفحه ي 30 جلد 12 «تاريخ تمدن» راجع به قوم يهود و قانون تلمود مي نويسد:

«اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت چنان كه مثلاً بي آن كه چيزي بر سر داشت به ميان مردم مي رفت و يا در ملأ عام نخ مي رشت يا با هر سِنخي از مردان درد دل مي كرد يا صدايش آن قدر بلند بود كه چون در خانه اش تكلّم مي نمود همسايگانش مي توانستند سخنان او را بشنوند در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد.»

اين حجاب از حجاب اسلامي بسيار مشكل تر و سخت تر است.

- حجاب در ايران باستان، هند و قوم يهود

در جلد اول «تاريخ تمدن» صفحه ي 552 راجع به ايرانيان قديم مي گويد:

«در زمان زردشت زنان منزلتي عالي داشتند، با كمال آزادي و با روي گشاده در ميان مردم رفت و آمد مي كردند» آن گاه چنين مي گويد: «پس از داريوش مقام زن مخصوصاً در طبقه ثروتمندان تنزل پيدا كرد. زنان فقير چون براي كار كردن ناچار از رفت و آمد در ميان مردم بودند آزادي خود را حفظ كردند ولي در مورد زنان ديگر، گوشه نشيني رفته رفته امتداد پيدا كرد و سراسر زندگي آن ها را فرا گرفت، و اين امر خود مبناي پرده پوشي در ميان مسلمانان به شمار مي رود.

زنان طبقات بالاي اجتماع جرئت آن را نداشتند جز در تخت روان و روپوش دار از خانه بيرون بيايند. زنان شوهردار حق نداشتند هيچ مردي حتي برادر و يا پدرش را ملاقات كند. در نقش هايي كه از ايران باستان بر جاي مانده هيچ صورت زن ديده نمي شود و نامي از ايشان به نظر نمي رسد.»

چنان كه ملاحظه مي فرماييد حجاب سخت و بسيار شديدي در ايران باستان حكم فرما بوده و حتي پدران و برادران نسبت به زن شوهردار نامحرم شمرده مي شده اند.

اگر مقصود اين است كه حجاب رايج ميان مسلمانان عادتي است كه از ايرانيان پس از مسلمان شدنشان به ساير مسلمانان سرايت كرد باز هم سخن نادرستي است زيرا قبل از اين كه ايرانيان مسلمان شوند آيات مربوط به حجاب نازل شده است.

ارتباط عرب با ايران از موجبات رواج حجاب و لواط در قلمرو اسلام بود. حجاب و خواجه داري در ايام وليد دوم (126-127) هجري معمول شد. پيامبر از پوشيدن جامه ي گشاد نهي كرده بود اما بعضي از عرب ها اين دستور را ناديده مي گرفتند. همه ي طبقات زيورهايي داشتند زنان پيكرهاي خود را به نيم تنه و كمربند براق و جامه ي گشاد و رنگارنگ مي آراستند. موي خود را به زيبايي دسته مي كردند يا به دو طرف سر مي ريختند يا به دسته ها بافته به پشت سر مي آويختند و با رشته هاي سياه ابريشم نمايش آن را بيشتر مي كردند. پس از سال 97 هجري چهره ي خويش را از زير چشم به نقاب مي پوشيدند از آن پس اين عادت همچنان رواج داشت.

«كنت گوبينو» در كتاب سه سال در ايران نيز معتقد است كه حجاب شديد دوره ي ساساني در دورة اسلام در ميان ايرانيان باقي ماند. او معتقد است كه آن چه در ايران ساساني بوده است تنها پوشيدگي زن نبوده است بلكه مخفي نگه داشتن زن نيز بوده است.

«نهرو» نخست وزير فقيد هند نيز معتقد است كه حجاب از ملل غيرمسلمان روم و ايران به جهان اسلام وارد شد. روميان نيز (شايد تحت تأثير قوم يهود) حجاب داشته اند و رسم حرمت داري نيز از روم و ايران به دربار خلفاي اسلامي راه يافت اين نكته را ديگران نيز تأييد نموده اند.

در هند نيز حجاب سخت و شديدي حكم فرما بوده است ولي درست روشن نيست كه قبل از نفوذ اسلام در هند وجود داشته است و يا بعدها پس از نفوذ اسلام در هند رواج يافته است و هندي ها غيرمسلمان تحت تأثير مسلمانان و مخصوصاً مسلمانان ايراني حجاب را پذيرفته اند. آن چه مسلّم است اين است كه حجاب هندي نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است. به عقيده ي نهرو حجاب هند به واسطه ي مسلمانان به هند آمده است.

بايد قبول كنيم كه هند از قديم ترين ايام حجاب را پذيرفته است زيرا هند از مراكز قديم رياضت و پليددانستن لذات مادي بوده است. نهرو از سخناني كه از او نقل كرديم مي گويد: «متأسفانه اين رسم ناپسند كم كم يكي از خصوصيات جامعه ي اسلامي شد و هند نيز وقتي مسلمانان به اين جا آمدند آن را فرا گرفت. حال بياييم ضمن ستايش از تمدن اسلامي به تغييراتي كه بعدها پيش آمد اشاره مي كنيم:

يك تغيير بزرگ و تأسف آور نيز تدريجاً روي نمود و آن در وضع زنان بود. در ميان زنان عرب رسم حجاب وجود نداشت زنان عرب جدا از مردان و پنهان از ايشان زندگي نمي كردند بلكه در اماكن عمومي حضور مي يافتند به مسجدها و مجالس وعظ مي رفتند و حتي خودشان به وعظ و خطبه گفتن مي پرداختند اما عرب ها نيز بر اساس پيشرفت تدريجاً بيش از پيش رسمي را كه در دو امپراطوري مجاورشان يعني امپراطوري روم شرقي و امپراطوري ايران وجود داشت اقتباس كردند.

عرب ها امپراطوري روم را شكست داده و به امپراطوري ايران پايان بخشيدند، امّا خودشان هم گرفتار عادات و آداب ناپسند اين امپراطوري ها گشتند. به قراري كه نقل شده است مخصوصاً بر اثر نفوذ امپراطوري قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدائي زنان از مردان و پرده نشيني ايشان در ميان عرب ها رواج پيدا كرد تدريجاٌ سيستم «خرم» آغاز گرديد و مردها و زن ها از هم جدا گشتند.

به هر حال آن چه مسلّم است اين است كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام مبتكر آن نيست اما اينكه حدود حجاب اسلامي با حجابي كه در ملل باستاني بود يكي است يا نه؟ و ديگر اين كه علت و فلسفه اي كه از نظر اسلام حجاب را لازم مي سازد همان علت و فلسفه است كه در جاهاي ديگر جهان منشأ پديدآوردن حجاب شده است.

- وظايف زنان از نظر پيامبر

در آيه ي 13 سوره ي ممتحنه به پيامبر فرمان داده شده است كه اي پيامبر آنگاه كه زنان باايمان جهت پيمان بستن با توبه نزدت مي آيند بايد وظايف زير را پذيرا باشند.

1. اين كه نبايد چيزي يا كسي را شريك خدا (در كارها و صفات و ذات) فرار دهند.

2. نبايد دست به دزدي زنند زن بايد با اجازه شوهر در اموال دسترسي داشته باشد و چيزي را بدون اجازه او به كسي ندهد و به كار نبرد. رسول اكرم درباره ي حق شوهربر زن فرموده اند:

«بدون اجازه ي او چيزي از مال او به كسي ندهد اگر داد ثوابش براي شوهر و گناهش بر زن است[1]» و نيزآن حضرت فرمودند «بهترين زنان آن زني است كه: وقتي به او نگري سرور و شادماني تو را فراگيرد و آن گاه كه فرمان دهي اطاعت كند و خودش را و مالت را در غيابت محفوظ دارد.[2]»

3. تن به زنا ندهد (با عفت باشد و از مقدمات زنا كه آرايش براي جلب توجه نامحرمان است نيز جداً بپرهيزد رسول خدا فرمودند:

«آن هنگام كه زن براي كسي جز شوهر خود بوي خوش به كار برد مايه ي آتش و ننگ و رسوايي است. شايد مقصود از «نار» اين باشد كه زن با اين عمل خود شعله شهوت را بر مي افروزد و مقدّمه زنا را فراهم مي كند و احتمال مي رود مقصود اين باشد كه اهل جهنّم مي گردد و هر دو احتمال به جا است. قرآن خطاب به زنان مسلمان مي فرمايد:

«هنگام تكلّم لطيف و زيبا سخن نگوييد زيرا به طمع مي افتد آن كسي كه قلبش مريض است (و ايمان كامل ندارد).»

4. فرزندان خويش را به قتل نرسانند (مسلّم است كه هر مادري نسبت به فرزند خويش علاقه شديد دارد و هرگز حاضر نمي شود كه جگرگوشه اش را زنده در زير خروارها خاك پنهان كند اگرچه در برخي از جوامع مانند جاهليّت غرب آن هم به وسيله مردان اين كار صورت گرفته است كه فرزند دختر را زنده به گور مي كردند. ولي اين تنها به قتل رساندن نيست بلكه به هلاكت رساندن فرزند انواع مختلفي دارد كه دنياي تجدّد گراي امروز به آن مبتلاست و آن كشتن روح فرزندان در اثر تربيت غلط و آنان را به انحراف كشاندن و ديگر كورتاژ و سقط جنين كه بسيار معمولي شده است، مي باشد).

5. تهمت و افترا و دروغ ميان دست و پاي خود نبندند (فرزندي كه از غيرشوهر است به شوهر نسبت ندهند و فرزندي كه او را از شوهرشان دارند و پرورش مي دهند به غيرشوهر نسبت ندهند).

6. و با تو (اي پيامبر) در احكام و مسائل كه مي فرمايي مخالفت نكنند.

(همين گونه كه مرد وظيفه در تمام امور و شئون زندگي تابع معارف دين و احكام آن باشد زن در ورود به اسلام بايد به چنين تكليفي تن دهد و از امورهاي اسلام سرپيچي ننمايد و از امورهاي اسلام سرپيچي ننمايد (انجام ندهد) و به نواحي آن روي نياورد بلكه مطيع انسان باشد)

- بررسي حجاب از نظر اسلام.......

 

و.........

 

اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
169_467856_7797.zip93.1k