دانشگاه
فروشگاه دانشجویان کلینک دانشگاهی تحقیق آماده جهت ارائه سمینار آماده پاورپوینت آماده پاورپوینت آماده جهت ارائه پرسشنامه تحقیقات عمرانی

اطلاعیه فروشگاه

متن اطلاعیه در وسط تمامی صفحات فروشگاه به نمایش درخواهد امد

دانلود تحقیق بررسی خطبه 80 از نهج البلاغه - word

دانلود تحقیق بررسی  خطبه 80 از نهج البلاغه - word

 

 خطبه 80 از نهج البلاغه

 

 

 

با فرمت قابل ویرایش word

تعداد صفحات:  90 صفحه

 نکوهش زنان پس از جنگ جمل

 

فهرست مطالب :

 

1-متن خطبه 80 و ترجمه فارسی....................................................................1

 

2-ترجمه های برگرفته از خطبه 80.................................................................2

 

3-زن از نگاه پیامبر (ص) ...........................................................................4

 

4-مختصری در مورد زنان عربستان پیش از اسلام.................................................9

 

5-زنان در ایران باستان............................................................................11

 

6-زن در کلام علی (ع)............................................................................15

 

7-دیدگاه های متفاوت.............................................................................16

 

8-زن در نهج البلاغه از دیدگاه حجة الاسلام و المسلمين عباسعلى عميد زنجانى..............22

9-ستم بر زن در ادیان دیگر.......................................................................34

10-ارزش زن در دین های آسمانی...............................................................38

11-پاسخ استاد دانشگاه به یک شبهه...............................................................45

     12-عکس العمل های مردم این عصر در رابطه با خطبه /79 نهج البلاغه........................55

 

     * 13-بررسی کلی از خطبه نهج البلاغه............................................................61

 

‏14-منابع...........................................................................................87

 

زن در نگاه پیامبر (ص)

 



از ديگر اسناد مستند و معتبر اسلامي، نهج‌الفصاحه است كه كتابي است در رديف نهج‌البلاغه‌ي علي ابن ابيطالب و مجموعه‌ي كلمات قصار، خطبه‌ها و تمثيلات حضرت رسول اكرم را در برمي‌گيرد. در نهج الفصاحه در مجموع 3227 كلمه‌ي قصار ۱۵۷ بار از زنان صحبت شده است .

 

در باره‌ي زنان از خدا بترسيد كه آن‌ها پيش شما اسيرند.(ش 45، ص 163)

پرهيز از زنان در ديدگاه محمد (ص) جايگاه ويژه‌اي دارد: از دنيا بترسيد و از زنان بپرهيزيد؛ زيرا شيطان، نگران و در كمين است و هيچ‌يك از دام‌هاي وي [شيطان] براي پرهيزگاران مانند زنان مورد اطمينان نيست(ش50 ص 164(

محكم‌ترين سلاح شيطان هم زنان هستند)ش970، ص 350) به همين دليل و هزار‌ها دليل ديگر مبني بر مكر زنان، اي مردان مسلمان، بر شما واجب است كه: از بي لباسي براي نگه داري زنان [در خانه] كمك جوئيد؛ زيرا زن وقتي لباس فراوان و زينت كامل دارد، مايل به بيرون رفتن است. (ش 282 ص( 209 با زنان هم اساسا نبايد گفت‌و‌گو كرد؛ چرا كه هرگاه مردي با زني خلوت كند، حتما قصد او مي‌كند. (ش1004، ص 356(

تاكيدهاي ديگري هم بر عريان نگه داشتن زنان شده است. اعرو والنساء يلز من الحجال. زنان را بي لباس بگذاريد تا در خانه‌ها بمانند. (ش343، ص 220(

هر زني كه بدون اجازه‌ي شوهرش از خانه بيرون برود، مورد خشم خداست تا به خانه برگردد، يا شوهرش را راضي كند. (ش۱۰۲۰ ، ص 359) در همين رابطه، محمد (ص) ، زناني را كه از خانه‌هاي خود، دامن كشان براي شكايت از شوهرهاشان بيرون مي‌روند، دشمن مي‌دارد. (ش960، ص 348)

فتنه‌ي اساسي براي مردان مسلمان اين است كه زنانشان زينت و آرايش كنند، عطر بزنند، و با لباس‌هايي فاخر، پا به معابر عمومي بگذارند! فتنه‌ي سخت را ديديد و صبر كرديد و من از فتنه‌[اي] سخت‌تر بر شما بيم دارم كه از طرف زنان مي‌آيد؛ هنگامي كه النگوي طلا به دست و پارچه‌هاي فاخر به بر [مي‌]كنند (ش314، ص 215)

از هيچ فتنه‌اي كه خطرناك‌تر از زن و شراب باشد، بر امت خويش بيم ندارم. (ش2611، ص694)

زناني كه آرايش مي‌كنند، عطر مي‌زنند و به معابر عمومي پاي مي‌گذارند، حكم زناكاران را دارند.

اگر زني خود را معطر كند و بر مردمي بگذرد كه بوي او را دريابند، زناكار است. (ش 177، ص188) و (ش 1019، ص ۳۵۹) زني هم كه براي كساني جز شوهرش، بوي خوش بكار مي‌برد، مايه‌ي آتش و ننگ و عار است. (ش 188، ص190)

هر چشمي زناكار است و زن وقتي خوش‌بو شود و بر انجمني بگذرد، زناكار است. (ش 2157، ص611)

بهترين عطر مردان آنست كه بويش عيان و رنگش نهان باشد. و بهترين عطر زنان آن است كه رنگش عيان و بويش پنهان باشد.(ش 1516 ص 471)

قيمت گذاري روي زنان هم براساس زيبايي بيشتر، خرج كمتر، مهريه‌ي سبك‌تر و اطاعت بيشتر انجام گرفته است: بهترينِ زنان، آن است كه رويش خوب‌تر و مهرش كمتر است. (ش 356، ص222)

از همه‌ي زنان پر بركت‌تر آنست كه خرجش كمتر باشد. (ش 357 صص 222 تا 223)

نشان ميمنت زن اين است كه خواستگاريش آسان و مهرش سبك باشد.(ش 929، ص 342)

بهترينِ زنان هم زني است كه با تن و مال خود از شوهرش فرمان مي‌برد و برخلاف رضايت او كاري نمي‌كند(ش 1504، ص ۴۶۹)

باز هم بهترين زنان شما زن عفيف راغب است كه در ناموس خود عفت، و به شوهر خود رغبت داشته باشد.(ش 1534، ص475) عفت هم زينت زنان است. (ش 2008، ص 579(

در رابطه با لزوم تحمل مردان، در هر شرايطي آمده است كه اگر مردي هيچ خيري به زنش نرساند، مهم نيست، ولي اگر زني در رابطه با بي‌خيري شوهرش اعتراضي بكند، تمام اعمال نيكش بي‌اثر مي‌شود. (ش 226 ص 198(

وقتي امراي مسلمانان، اشرار باشند و كار مسلمانان به دست زنان بيفتد، شكم زمين [قبر] براي مسلمانان بهتر از پشت زمين است. (ش 232صص 198 تا 199)

 


پس از من براي مردان، فتنه‌اي زيان‌انگيزتر از زنان نخواهد بود. (ش2572، ص 678)

گروهي كه زمام كار خويش [را] به زني سپارند، هرگز رستگار نشوند.(ش 2294، ص (639

گروهي كه زمامدارشان زن است، رستگاري نبينند. (ش2551 ص 683(

هيچ زني اجازه ندارد جز در خانه‌ي شوهر و اربابش، شبي را به روز آورد، چرا كه فرشتگان در تمام مدتي كه زن بيرون از خانه به سر مي‌برد، به لعن و نفرين زن مشغولند:

وقتي زني دور از بستر شوهر خود شب را به روز آورد، فرشتگان تا صبح يا تا وقتي كه زن به خانه برگردد او را لعنت كنند. (ش 187، ص190(

نماز و روزه‌ي زني كه از شوهرش اطاعت نمي‌كند، از سر و گردنش بالاتر نمي‌رود. نمونه‌اي از اين تهديدات پيامبر به اين صورت تئوريزه شده است: دو كسند كه نمازشان از سرهاشان بالاتر نمي‌رود، بنده‌اي [برده‌اي] كه از آقايان [اربابان] خود گريخته باشد، و زني كه شوهر خود را نافرماني كرده باشد. (ش 54، ص 165(

سه كسند كه نمازشان از گوش‌هاشان بالاتر نمي‌رود: بنده‌ي فراري تا بازگردد، و زني كه شب بخوابد و شوهرش بر او خشمگين باشد و (ش1222، صص 402 تا 403(

سه كسند كه از آن‌ها سخن مگوي كنيز يا بنده‌اي كه از آقاي خود گريخته و در حال گريز مرده باشد. و زني كه شوهرش از او دور باشد و مخارج او را بپردازد و او در غيبت شوهرش آرايش كند. از آن‌ها سخن مگوي.(ش1224، ص 403) و (ش 1233، ص 405) يكي از مايه‌هاي خوشبختي مرد، زن پارسايي است كه ديدارش مرد را مسرور مي‌كند و چون مرد غيبت كند، او را بر حفظ عفت خويش امين بداند و يكي از مايه‌هاي بدبختي مردان اين است كه زنان زباني دراز داشته باشند و بر حفظ عفتشان امين نباشند، و زناني كه مرد را به رنج دراندازند. (ش 1242، ص 408(

سه نفر هم هستند كه دعاهاشان مستجاب نمي‌شود: يكي از اين سه تن، مردي است كه زني بداخلاق دارد و طلاقش نمي‌دهد (ش 1253ص 413) سه چيز از نعمت‌هاي اساسي دنيا است: زن پارسا و (ش 1289 ص 425(

بيشترين اهالي جهنم هم زنانند: در جهنم نگريستم و ديدم كه بيشتر مردمان آن زنانند.(ش331، ص( 219

ان اقل ساكني الجنه النساء. كمترين ساكنان بهشت زنانند. (ش 603

ص 274) همان تعداد اندكي از زنان هم كه به بهشت مي‌روند، زناني هستند كه بر اساس فرامين اسلامي، شوهرانشان را كاملا از خود خشنود مي‌كنند، بعد جان مي‌سپارند! (ش 1022، ص 359(

بدترين زنان شما آرايش كنان و متكبرانند و آنان منافقانند و از آن‌ها جز به اندازه‌ي كلاغي كه خط سفيد برگردن دارد، به بهشت نمي‌روند.(ش1535، ص 475(

اگر زن نبود، مرد به بهشت مي‌رفت.(ش 2358، ص 653(

اگر زنان نبودند، خدا چنان كه شايسته‌ي پرستش اوست، پرستيده مي‌شد. (ش2361، ص 653(

النساء حباله الشيطان، زنان، دام‌هاي شيطانند.(ش 3153، ص 789 (

واي بر زنان از دو چيز، طلا و جامه‌ي زيبا!(ش3190، ص 796(

زناني كه بدون دليل موجهي طلاق مي‌خواهند، بوي بهشت بر ايشان حرام است. (ش 1021، ص 359(

زنان باردارِ فرزند دار و شيرده، كه با فرزندان خود مهربانند؛ اگر رفتاري كه با شوهران خود مي‌كردند [نبود] نمازگزارانشان به بهشت مي‌رفتند. (ش 1340، ص 437(

مردان بر زنان حقوقي دارند و زنان در برابر مردان تكاليفي: حق شوهر بر زن آن است كه بدون اجازه‌ي او، جز روزه‌ي واجب نگيرد و اگر گرفت گناهكار است و از او نپذيرند. و بدون اجازه‌ي او [مرد] چيزي از مال او را به كسان ندهد. اگر داد ثوابش از شوهر و گناه [آن] از زن است. و از خانه‌ي او [مرد] بي اجازه بيرون نرود و اگر رفت خداوند و فرشتگان غضب، او را لعنت كنند، تا توبه كند يا بازگردد؛ اگر چه شوهرش ستمگر باشد! (ش 1388، صص 445 تا 446(

حق شوهر بر زن آنست كه از بستر او ]مرد] دوري نگيرد و فرمانش را اطاعت كند و بي‌اجازه‌ي او بيرون نرود و كسي را كه مرد دوست ندارد، به خانه‌ي او [مرد] نياورد. (ش 1389، ص 446(

 

اگر زن، حق شوهر [را] بداند، هنگام ناهار و شام او ننشيند تا فراغ يابد.(ش 2318، ص644)

 

 

 

خدا مماطله‌گر را لعنت كند؛ يعني زني كه شوهرش به بسترش خواند و گويد: كمي بعد تا خوابش ببرد. (ش 2237، ص ۶۲۸)

در رابطه با اجبار به زندگي با يك مرد، حتا اگر ستمگر باشد، چند بار تاكيد شده است كه خداوند زناني را كه چند بار شوهر مي‌كنند، و به همان اولي ـ اگر چه خيري هم نداشته باشد ـ بسنده نمي‌كنند، دوست نمي‌دارد(ش714ص 299) و (ش 1146، ص 383) زناني كه بدون حضور شاهد شوهر مي‌كنند، زناكارند. (ش 1112، ص 376)





مي‌خواهي تو را از بهترين گنجينه‌ي مرد خبر دهم؟ زني پارسا كه وقتي بدو نگرد مسرور شود، و همين‌كه بدو فرمان دهد، اطاعت كند و هنگام غيبت [مرد] امانت او را [عفتش] محفوظ دارد. (ش 460، ص 241)

بجز خوشبختي‌هاي بالا، مردان بايد از سه بلا به خدا پناه ببرندكه يكي از اين بلايا همسر بد است كه: اگر پيش وي باشي، بد زباني كند، و اگر پيش وي نباشي، به تو خيانت كند.(ش 1163، ص 387)


اي زنان آيا خشنود نيستيد كه وقتي يكي از شما از شوهر خود آبستن است و شوهرش از او خشنود است، ثواب كسي را دارد كه روز روزه گيرد و شب براي عبادت خداي بپا خيزد و هنگامي كه بار مي‌گذارد، هر جرعه‌اي كه از شير او درآيد و هر دفعه كه پستان او مكيده شود، براي هر جرعه شير و هر مكيده شدن پستان ثوابي دارد و اگر براي مراقبت طفل خود شبي بيدار ماند، پاداش او چنانست كه هفتاد بنده را در راه خدا آزاد كرده باشد؟(ش 534 ص 260(

يكي ديگر از ثواب‌هايي كه براي زنان مومنه نوشته مي‌شود، زني است كه شوهرش بميرد و وي گويد [كه] من با وجود يتيمان خود شوهر نمي‌كنم. (ش1220، ص 402)


جهاد زنان، شوهرداري خوب است. (ش 1403، ص 449)

 



بهترين مسجد زنان، كنج خانه‌ي آنهاست. (ش 1532، ص( 474

نمازي كه زن، در تاريك‌ترين گوشه‌ي خانه‌ي خود كند، از همه‌ي نماز‌هاي او نزد خدا محبوب‌تر است(ش 2588، ص 690)


اينكه زن در اتاق خويش نماز كند براي او بهتر است تا در ايوان خويش نماز كند، و اين‌كه در ايوان خويش نماز كند، بهتر است تا در صحن خانه نماز كند، و اين كه در صحن خانه نماز كند، براي وي بهتر است تا در مسجد نماز كند (ش 2207، ص 622(

نماز زنان، تنها، بيست و پنج بار از نماز جماعت بهتر است.(ش1848، صص 545 تا 546)

اگر به كسي دستور مي‌دادم كسي را سجده كنند، به زن دستور مي‌دادم شوهرش را سجده كند(ش 2348، صص 650 تا 651)




من اگر كسي را برتري دادمي، زنان را برتري دادمي. (ش1728، ص 520) .....



 

و........


اشتراک بگذارید:


پرداخت اینترنتی - دانلود سریع - اطمینان از خرید

پرداخت هزینه و دریافت فایل

مبلغ قابل پرداخت 2,500 تومان
عملیات پرداخت با همکاری بانک انجام می شود

درصورتیکه برای خرید اینترنتی نیاز به راهنمایی دارید اینجا کلیک کنید


فایل هایی که پس از پرداخت می توانید دانلود کنید

نام فایلحجم فایل
171_467993_2202.zip205.7k